Wat is ArBK ?
Architecturale Beeldende Kunst is een artistieke en theoretische studierichting in de doorstroom / arbeidsfinaliteit. Deze kunstenrichting biedt een groot pakket aan architecturale en beeldende ateliermomenten in evenwicht met de algemene vakken.
Voor wie:
Je wilt jezelf artistiek-creatief uitdrukken en beschikt over een artistieke en leergierige geest. Je wilt graag ruimtelijke én plastische disciplines ontdekken en hebt een uitgesproken honger naar het werken met uiteenlopende artistieke technieken en materialen, zowel handmatig als digitaal, je staat daarbij open voor experiment.
Leertraject atelier:
Gaandeweg leer je verschillende technieken en materialen kennen waarmee concepten of inhouden worden voorgesteld. Je verwerft inzicht in vorm, ruimte, kleur en compositie om zo tot een eigen beeldende taal te komen. Daarnaast maak je kennis met de basisprincipes van de architectuur en leer je elementaire bouwmaterialen en constructies kennen.
Met deze technieken, materialen en inzichten leer je via experiment en doorgedreven studie zowel tweedimensionaal en ruimtelijk werk te maken.
Je wordt ondersteund door een team leraren, elk met hun eigen architecturale en beeldende specialiteiten.
Communiceren via schetsen en tekeningen is één van de basisvaardigheden om jouw expressief vermogen te vergroten en tot beeldend en architecturaal werk te komen. Het schetsboek staat daarbij als procesmatig werkinstrument centraal in alle ateliers. Het is een “dagboek” waarin je jouw werkproces aanvult met opzoekingswerk, inspiratiebronnen en artistieke of architecturale ideeën. Als belangrijk communicatiemiddel weerspiegelt het schetsboek de evolutie tijdens jouw leertraject.
Je verwerkt er ook indrukken en documentatiemateriaal n.a.v. uitstappen en tentoonstellingsbezoeken in. Zo leer je conceptueel, abstraherend en kritisch naar beelden kijken en deze analyseren.
Elk ateliermoment heeft iedereen een basiskit mee aan materialen: schetspotloden, stiftjes, lat, schaar, snijmes, lijm, tape, balpen, gom. Naast de basiskit beschik je thuis over materiaal zoals gouache, houtskool, acrylverf, inkt, borstels en penselen, aquarel, karton, papier, … Elke les wordt er vooraf vermeld wat mee te brengen van dit ‘extra’ materiaal. Het juiste materiaal meehebben naar een ateliermoment is een basisvereiste om te kunnen werken in de ateliers!
Het vak kunstbeschouwing wordt als theorievak geïntegreerd in het atelier. Hier krijg je inzicht in de ontwikkeling van de kunsten, het helpt je om de nodige historische en maatschappelijke verbanden te leggen en ontwikkelt je kritisch inzicht.
Ook vanuit je eigen motivatie verdiep je jezelf in kunst en cultuur uit het heden en het verleden. Je wordt daarbij begeleid, maar we verwachten dat je dit zelf zorgvuldig bijhoudt en opvolgt en je kennis vergroot via een documentatiemap.
Huiswerk:
Bij de atelieruren op school komen thuisopdrachten. Dit ter voorbereiding op de ateliermomenten of als verwerking van inhouden, maar ook om ideeën te (onder)zoeken en creatief te experimenteren. Je plant hiervoor gemiddeld 8 uur per week in, dit komt boven op het studiewerk dat je voor de andere vakken bijhoudt!
Evaluatie:
Een grote persoonlijke betrokkenheid bij het creatief proces van jezelf en anderen tonen en het leren communiceren naar de toeschouwer zijn essentieel. De evaluatiemomenten gebeuren via groepsbesprekingen of verlopen individueel, tijdens de verschillende stadia van de projecten en tijdens de jury’s. Je krijgt steeds rechtstreekse feedback met een focus op zelfsturing en het bevorderen van zelfontplooiing binnen jouw groeiproces.
Er zijn gedurende het schooljaar jury’s gepland waarbij de atelierleerkrachten samen het leerproces en het werk van de voorgaande periode evalueren. Deze evaluatie komt in de rapporten.
LESSENTABEL 3 en 4 ArBK
Architecturale en Beeldende Kunsten:
2u | Godsdienst | |
2u | Lichamelijke Opvoeding | |
4u | Nederlands | |
2u | Engels | |
2u | Frans | |
1u | Aardrijkskunde | |
1u | Geschiedenis | |
2u | Natuurwetenschappen | |
3u | Wiskunde | |
2u | Kunstbeschouwing | |
13u | Architecturale en beeldende kunst | |
projectmatig | Maatschappelijke, Economische en Artistieke Vorming | |
geïntegreerd | ICT | |
geïntegreerd | Gemeenschappelijk funderend Leerplan (persoonsvorming) | |
34u |
er zijn geen afbeeldingen gevonden
er zijn geen afbeeldingen gevonden